„Młodzi ludzie, budując swoje biznesy biorą sobie na wzór wielkie firmy jak Facebook, czy Apple, Zelando. jednak jest mnóstwo małych które sobie świetnie radzą i to z nich lepiej brać przykład”. Te słowa usłyszałem od Roberta – sprawnego przedsiębiorcy, który dla mnie jest przykładem osoby, która stosuje strategię Dawida w prowadzeniu swojej firmy – i wychodzi na tym wyśmienicie.
Nie musisz mieć wielkiej firmy.
Małe firmy mają swoją przewagę i atuty. Mogą bardzo sprawnie funkcjonować. Sigma Six – to książkowy przykład firmy, której produkty przynoszą olbrzymie zyski, mimo to pracuje w niej kilkuosobowy team i nieźle sobie radzi.
Optymalizacja popłaca
Redukcja zbędnych elementów, i optymalizacja wszystko co się da to klucz do sukcesu. Wspomniany na początku Robert stosuje reklamę, która daje mu nawet 500% ROI.
Książkowym przykładem takiego działania, jest Tim Ferris – autor Bestsellerowego poradnika „4 godzinny tydzień pracy”, który stworzył samowystarczalną firmę, w której „pracuje” tytułowe kilka godzin w tygodniu.
Nie zawsze warto wchodzić na grząski teren.
Jeden z moich klientów, który działa w branży budowlanej, daje przykład, że przy bardzo dużej ilości zleceń, nie zawsze warto angażować większej ilości ludzi, lepiej jest zoptymalizować pracę i odpuścić ekspansje. W tej branży bardzo trudno znaleźć dobrych pracowników, jest to żmudny i stresujący proces. Czasem lepiej się wycofać do swojej „strefy skuteczności”.
Twoje predyspozycje dźwignią dla biznesu.
Malcolm Gladwell – w swojej książce „Dawid i Goliat” pokazuje, że Dawid, miał tak naprawdę miażdżąca przewagę nad Goliatem. Był procarzem, który potrafił wycelować w czoło przeciwnika z ponad 100 metrów. Był szybki i zwinny w porównaniu z przeciążonym zbroją Goliatem.
Każdy z nas ma pewne predyspozycje i ryzyka. Każdy z nas ma unikalne talenty i predyspozycje psychiczne. Dobrze by z tych naszych szczególnych predyspozycji stworzyć dźwignie tak jak Dawid ze swojej procy.
Szczególne talenty są często dla otoczenia odbierane jako wady. To bardzo częsty schemat. Takim przykładem jest Johanatan Ive – który po przez swoją dysleksje,miał spore kłopoty z obsługą pierwszych komputerów – które wydawały mu się koszmarnie nie przyjazne. Teraz jest głównym designerem Apple – i to on zbudował sukces Apple budując niesamowicie przyjazne urządzenia. (można powiedzieć jeszcze o jego dbaniu o detal i sensorycznym podejściu , umiejętności patrzenia z różnych perspektyw – co też jest cechą charakterystyczną u dyslektyków.). Ogólnie dysleksja – jest genialnym przykładem budowania dźwigni ze swojej słabości (przeczytaj więcej na blogu dyslektyczni.pl)
Poznaj swoje predyspozycje i ryzyka
Na rynku istnieje wiele niesamowitych testów psychometrycznych, dzięki którym lepiej się poznasz. Wiele z nich oferuje całą masę wiedzy o tym co można zrobić ze swoimi umiejętnościami.
Stosuj odpowiedni marketing
Jako osoba która pomaga w marketingu firmom, musiałem przejść przez próbę ognia i z pokorą muszę przyznać, że nie wszystkie genialne na pierwszy rzut oka techniki marketingowe są dla każdego.
Każdy ma inne predyspozycje do tego jak robi sprzedaż i marketing. Teraz dokładnie analizuje, czy to co robię i proponuje przetrwa próbę czasu. Takim przykładem jest Karolina, projektantka której strona dopiero po wielu próbach zaczęła działać. Kluczem było wykorzystania jej osobowości. Karolina to osoba o dużej energii i decyzyjności(lub woli – idąc za terminologia z testu profilu Facet5). Dochodzą do tego umiejętności techniczne, dlatego jej marketing opiera się na pozyskiwaniu klientów przez internet. Przeciwienstwem jest Dorota – również projektant, jednak z testu Facet5 to osoba o niskim wyniku energii, ale bardzo dużej uczuciowości i kontroli. Jej sposobem na pozyskiwaniu klientów to przede wszystkim spotkania i polecania. Operowaniem bardzo wysoką jakością a nie ilością. Obie osoby mają zupełnie innych klientów – mimo, że są w tej samej branży.
Stosuj odpowiednie narzędzia
Tak jak Dawid miał procę, tak Twoim narzędziem, mogą być zasoby meterialne i informatyczne. Za każdym razem jak pracuje z firmą, znajduje pole do ulepszeń. Zwykle realizuje je za pomocą specyficznych i skrojonych na miarę firmy aplikacji:
oto cała lista, którę udało nam się zrealizować: